GyIK

Dreamcast
   FAQ #18
   
"A" konzol
A Dreamcast egy konzol, amit a SEGA fejlesztett ki még annó 1999 környékén és manapság tizenezres ára miatt, a olcsóbb konzoltechnológiák közé tartozik. A Dreamcast több mint egyszerű konzol. A WindowsCE kompatibilitás és a modem révén a Dreamcast képes az Internetre is csatlakozni, és azon keresztül kommunikálni.

Dreamcast 01

A DreamCast belseje rendkívül hasonlít egy komputerére. Van processzora, memóriája, grafikus chipje, input- , tároló- és egyéb egységei. Nézzük meg ezeket részletesebben.

Processzor
A DreamCast szíve egy 200MHz-s Hitachi SH4 processzor 8KB utasítás- és 16 KB adatcache-sel. 100MHZ-es 16MB-os SDRAM van benne, mely egy 64 bites memória buszhoz csatlakozik. AZ SH4 egy RISC processzor, melyet a WindowsCE és a 3D figyelembevételével terveztek. Egy 32 bites integer és egy 64 bites lebegőpontos egység található benne. Található benne egy olyan többszörös egység is, mely a Sega szerint négy lebegőpontos számot képes kezelni egyszerre, mindezt négyszer, és végül ezekből hét lebegőpontos utasítást csinál. Ezek jól szolgálják a 3D-s grafikai számításokat. Valójában bizonyos procedúrák során 1.4 Gflop-nyi teljesítményt ér el. Persze ilyen szituációk ritkán fordulnak elő, de a processzor képességei még így is lenyűgözők, és gyors sebességet eredményeznek a komplex játékokban is.

Ez akár hogy is nézzük, még mindig erős géppé teszi a Dreamcast-ot. Még ahhoz is elég rugalmas, hogy WindowsCE alatt fusson, és hogy meghajtson egy szoftveres modemet. Ezek teszik igazán kiemelkedővé a Dreamcast-ot.

Grafika
A Dreamcast grafikus rendszere egy 100MHz-es PowerVR 2DC köré épül, ami a PowerVR sorozat kifejezetten Dreamcast-ra tervezett darabja. A PowerVR 2DC-t egy 100MHz-es 8MB-os SDRAM szolgálja ki. Mindez 100M/pixel-es fillrate-et eredményez. Ami megkülönbözteti a PowerVR 2DC-t a többi konzolban és számítógépben található grafikus chipektől az a textúrarajzolási módszere. Úgy renderel, hogy minden képet apró részekre szed, és ezeket egyenként rendereli, de ez előtt figyelembe veszi ezeknek a részeknek a láthatóságát, így nem rak semmire sem textúrát, és nem árnyékol semmit sem feleslegesen. Ezzel időt spórol meg, így nincs akkora szükség nagy memória sávszélességre, tehát a viszonylag alacsony 100M/pixeles fill rate nem okoz problémát. Ráadásul a Dreamcast-ot tévére tervezték, így nem kell hogy tudja az 1024x768-as felbontáshoz szükséges fill ratet.

Biztos elmosolyodsz, ha meglátod a Phantasy Star Online szép helyszíneit, részletes modelljeit és a sebességet, amin mindez fut. A TrickStyle le fog nyűgözni sima mozgásával, fényeivel és sebességével. A Ready 2 Rumble a benne látható hihetetlenül kifejező arckifejezések, és sebessége miatt csodálatos. Kicsit olyan, mintha ismételném magamat, nem? Ez azért van, mert a Dreamcast sebessége, a 60fps-es nirvána! A Soul Calibur-ral egyszerűen pedig el fogod magad bőgni (ez volt az a játék, ami pontozásban megdöntötte a PS2-es Tekken Tag-et is). A tökéletesnél is tökéletesebb!
És itt a bőséges minőségi játék kinálatról még csak nem is beszéltem (600db felett)
Bravó Sega! A Dreamcast grafikája mellett a Playstation-é vagy a Nintendo 64-é labdába sem rúghat. Egyszerűen nem is versenyezhetnek! A Sega olyan jó munkát végzett, hogy fel kell tennünk a kérdést akkoriban, jobban néz ki mint egy PC?

Nos, nem, de azért megvannak a maga előnyei. A GeForce 256-hoz hasonlítva a PowerVR 2DC elég lassú. De ellenben a PC-kkel, ahol a fejlesztőknek olyan játékot kell írnia, ami minden kártyán megy, a DC esetében a fejlesztők olyan játékokat tudnak írni, amik teljes mértékben kihasználják a hardver erősségeit, amik így ki tudják egyenlíteni a gyengeségeket. Nem kell aggódni a kompatibilitási problémák miatt sem, és azzal sem kell törődniük, hogy a gyengébb gépeken, hogy megy majd a játék.

VGA
A legtöbb ember tévén használja a Dreamcast-ot, de hogyha élességről és tiszta képről van szó, akkor a DC úgy néz ki a legjobban, ha egy VGA monitorra kötjük egy VGA adapteren keresztül. Hacsak nincs egy hatalmas tévéd, vagy ha túlságosan kicsi a monitorod, akkor használj VGA adaptert.
A játékok 80-90%-a támogatja is.

Hang
A DC hangját egy 2MB-os Yamaha AICA hangchip adja, amit egy ARM 7-es mag vezérel. A hangminősége maximum 16 bit 44KHz, és a MIDI 64 hangot kezel. Olyan hangeffekteket is támogat, mint a reverb, delay, time variant szűrés, végtelenítés, és valós idejű visszhang. Néhány effektet szoftveres szűrök segítségével hoz létre a chip. A Dreamcast hangjában nincs semmi különös. Úgy szól, mint egy átlagos PC-s hangkártya, és jobban szól egy N64-nél. Tulajdonságait tekintve kicsit lemarad az újabb konzolokhoz viszonyítva. Ami igazán hiányzik az a digitális kimenet, bár ezt hozzá lehet adni a G2 Bus segítségével.
Hangkimenetek alapból:
  • mono
  • stereo


GD-ROM
A Dreamcast egyedi vonása a 12-szeres GD-ROM meghajtó. A "G" a gigabyte-ot jelöli, mivel olyan CD-ROM méretű lemezeket használ, amik körül-belül egy gigányi adatot tudnak tárolni, vagy 350MB-al többet, mint egy átlagos CD. Van egy közel 1 cm-nyi sáv, ami ISO 9660 CD formátumú, és egy hangos figyelmeztetést tartalmaz azok részére, akik CD lejátszóban akarják lejátszani a lemezt. Ezután van egy pár milliméteres sáv, ami a Sega copyright-ját tartalmazza. Ezután természetesen a játékot tartalmazó nagy sűrűségű sáv következik. Ezt a sávot csak GD-ROM-mal lehet olvasni.

Miért választotta a Sega a GD-ROM formátumot? Miért vesződtek egy saját formátum és mechanizmus kidolgozásával? Az elsődleges ok a kalózkodás megfékezése volt. A Playstation játékok fekete másolása ellen szinte már semmit sem lehet tenni. A Sega nem akart olyan szituációba kerülni, mint a Sony. De ami a legfontosabb, nem akartak olyan formátumot, amit lemásolhatnának kalózcégek, hogy tömegesen árulják a másolatokat, az eredeti árának töredékéért.
Az igazi polyén viszont az, hogy ennek hiszemében a gépbe semmiféle védelmet nem ültettek. Így a GD feltörése után egy érdekes szitú állt elő:
Letöltötted a játékot és kiírtad. Betetted, és ment.
A backup-nak két fajtája alakúlt ki. Az egyik Self-boot-ra épült (beteszed, indítod, mint az eredetit), a másik egy UTOPIA Boot CD adotságait használta ki, aminek érdekessége, hogy az egy menetesen írt lemezeket is elkapta a fej.
Így lényegében ráhúzkottad a fájlokat, és voalá, az UTOPIA betöltötte.

A másik ok az volt, hogy a fejlesztők több hellyel gazdálkodhassanak. Bármennyire is szeretnénk, hogy a Dreamcast-ban DVD legyen, az a gép árát tette volna magasabbra, és ez a döntés is megfelelőnek bizonyúlt. Tehát összefoglalva a GD-ROM lekörözi a CD-ROM-ot, de nem előzi meg a kalózkodást, sőt.

GD-ROM problémák? Volt egy olyan szóbeszéd, hogy a GD-ROM formátum kevésbé megbízható, mint a CD-ROM. Ezek a hírek akkor keltek szárnyra, mikor megérkezett az első Dreamcast szállítmány. Sok gyári hibás GD került forgalomba, és ezeket persze nem lehetett betölteni. Azóta a Sega megszabadult ezektől a lemezektől. A Sega állítása szerint a GD-ROM ugyanannyira megbízható, mint a CD-ROM. Egy médiaszabványt a kölcsönzés kapcsán lehet a legjobban letesztelni. A kölcsönzött DC lemezekkel azonban senkinek sem volt eddig problémája.

Irányítás
A Dreamcast elején négy csatlakozó van az irányítóeszközöknek. Az alap irányítóeszköz egy kövér denevérre hasonlít leginkább, így ez mint egy metaforát fogjuk használni dolgok körülírására. Mindegyik szárnya könnyedén csúszik bele a kezedbe. A jobb hüvelykujjad négy, gyémánt alakban elhelyezkedő gomb fölött van, és a jobb mutatóujjad alatt egy analóg kar található. A bal hüvelykujjad egy irányító padon ül, és a bal mutatóujjad egy második analóg karon van. A végén van a start gomb és a feje a két VMU, vagy VMU+rezgő csatlakozásnak egy nyitott ablakkal, hogy lássad a legfontosabb VMU-t (a VMU-ról még lesz szó).

Dreamcast 02


A négy gomb a jobb hüvelykujjad alatt jól fekszik és kellemes érzés. Az irányító padnak kitűnő fogása van, az erős tapintású nagy gödröcskével a közepén, amely segítségével rögtön tudod, hol van a hüvelykujjad. Az analog pad könnyen mozog és kis dudor van a tetején, hogy a helyén legyen a hüvelykujjad. Az analóg vezérlő alul érzéssel húzható és nagy mozgástere van.

Bár vannak pozitív vonásai, az alap Dreamcast irányítóeszközről kettővel több hüvelykujj gomb hiányzik, jobb ergonómia kellene és hogy be lehessen zárni a karokat a helyükre. Szerencsére temérdek más irányítóeszköz van a piacon, amely mentes az eredeti hibáitól, nekem mégis ez nőt a szívemhez a megbízhatósága, és finom kezelhetősége miett.
Mivel egy teljesen új, és azóta sem használt teknikát használtak fel hozzá.
Anagóg gombok vannak, de tényleges mozgó érzékelők nincsenek.
Akkor mégis hogy érzékeli a mozgást?
A megoldás a mágneses térben keresendő. Mind a ravaszok, és a bal analóg kar mágnesel van felszerelve, a panelon pedig érzékelők.
És hogy ez mért is jó? Az élet tartamot a végtelenségig elnyújtani.

VMU
Mi az a VMU (látható memória egység)? A VMU a Sega válasza a tárolásra. Ez egy kis kártya, amelyet beledugsz az irányítóeszközbe, ami kimenti rá az állásaidat, de ez nem minden. Van rajta egy kis LCD kijelző is, amely láthatóvá válik, amint beledugod az irányítóeszköz tetején lévő nyílásba. Ez az LCD képes nagyon hasznos információkat mutatni bizonyos játékokról. Például, az NFL 2000-ben használhatod arra, hogy kiválaszd a játékodat anélkül, hogy az ellenfeled látná, mint választottal.
A Shenmue-ban titkos mozdulatokat, és segítséget nyújt.
De ez nem minden! Húzd ki a VMU-t az irányítóeszközből és láthatod, hogy van rajta egy kis irányító pad és négy gomb. Ténylegesen magaddal viheted a VMU-t és játszhatsz vele installált szabályos Dreamcast játékokat, vagy a netről letöltötteket. Ezen kívül összekapcsolhatsz két VMU-t, és játszható vele így multiplayer játék is.

Dreamcast 03


Hűtés
Egy kis ventillátor a ház jobb oldalán. Hagyhatod a Dreamcast-et bekapcsolt állapotban éjjelre minden probléma nélkül, így a hűtőrendszer elegendőnek látszik. Az eredeti Japán verziója a konzolnak egy jóval bonyolultabb folyadék alapú hűtést kapott, amire a Sega hosszú távon nemet mondott, de az első változatokon ez biztosította a tökéletes hűtést.

Modem - G2 Busz
A Dreamcast beépített 56K-s modemmel rendelkezik, amely lehetővé teszi a hozzá adott WindowsCE web böngésző használatát. A modem tényleg egy kicsit több, mint egy DA/AD átalakító, amelyet az SH4 CPU irányít, amelynek egy része szoftveres modem futtatására lett kifejlesztve. A modem egy 25Mhz-es, 16 bites csatlakozóba van dugva, melynek neve G2 bus. Míg a modem az egyetlen létező eszköz a G2 buszhoz, adja a lehetőséget sok más hardver eszköznek, mint az ethernet kártya, memória bővítés vagy akár egy CPU fejlesztés.

WindowsCE, és a Web
Ahogy már utalás volt rá korábban, a Dreamcast WindowsCE-vel kapható, amely segítségével böngészhetsz a weben. A böngésző működik rendesen, de nem támogat Java script-et különösen jól és a navigálás billentyűzet nélkül fájdalmasan időrabló és fárasztó. Az szintén, hogy a maximum felbontás 640x480 és egy csomó időt eltölthetsz jobbra-balra görgetve, mint ahogy fel-le is, hogy valamit lássál is a lapból. Egy billentyűzettel a Dreamcast tisztességes konkurense a WebTV-nek.

Dreamcast 04


Forrás: Sega
Megtekintve: 2274 (Egyedi 1484)
Értékelések: Még nincs értékelve  
Szerző: EkE
Dátum: Írta : 2007 július 18 szerda - 01:28:48
Utoljára frissítve : 2007 július 18 szerda - 01:28:48