Console war - Chapter 2


 Dawid[HUN]    nov 09 : 01:09
 Nincs    Cikk

Console háború, CELL, XENON, PS3, XBOX 360

[lightview=http://www.konzolozz.hu/kepek/newspost_images//1000/ps3_xbox.jpg|ps3vsxbox::||left]http://www.konzolozz.hu/kepek/newspost_images//1000/thumb_2009_11_09ps3_xbox.jpg[/lightview]
Az előző cikkemnél megígértem, hogy következő tényfeltáró cikkemben lerántom a leplet a videó játék ipar újabb titkáról, mégpedig arról, hogy mi a valódi különbség az XBOX 360 és PS3 grafikája közt a multiplatform játékok esetében. Nem számokat és technikai paramétereket fogok felsorakoztatni egyik vagy másik mellett, csupán rámutatok azon okokra, amik miatt így alakult a két konzol közti különbség. Előre leszögezném, hogy azon XBOX fanboy-ok akik elvakultságukban már semmi értelmeset nem tudnak felhozni, ne is szóljanak hozzá. Nem ócsárolás következi, hanem a puszta tények és a hiteles magyarázat a találgatások helyett.

A fórumokon, cikkekben, de főleg mérges XBOX 360 fanboyok szájából sokat hallott és olvasott érv a PS3 ellen a grafikai "hiányossága" ami miatt az XBOX 360-al szemben "alul marad" de ne higgyünk a szemünknek! Az ördög mindig csal! Miről is van akkor szó? Marketing és ügyes üzleti politika mely e helyzetben térdre kényszerítette (de már nem sokáig) a SONY-t és a Microsoft kertül ki győztesen.

Mi is ez a politika?

A Microsoft sokéves tapasztalattal rendelkezik a téren, hogy piaci ellenfeleit rákényszerítse arra, hogy saját maguk győzzék le önmagukat és ők ezt karosszékből kényelmesen végignézhessék. Az XBOX 360 megjelenése előtt Micosofték háza táján világossá vált, hogy a japán mentalitást nem győzhetik le a teljesítményt szem előtt tartva ezért más cselhez folyamodtak, egy olyanhoz amit már jól ismernek. Ők tudták nagyon jól, hogy a PC-ket ők látják el szoftverekkel melyeken a videó játékok készülni fognak majd a konzolokra és teljes mértékben tisztában voltak azzal is, hogy a PS3 hiába lesz izmosabb, az első években nem lesz csapat aki valóban ki is tudná használni igazi erejét és az alatt a pár év alatt ők már akkora piaci részesedésre tehetnek szert, ami anyagilag a Microsoftnak is megéri majd. Tudták jól, hogy addig kell hajszolni a SONY-t az új konzol kiállításának versenyében, amíg az olyan technológiával nem hozakodik elő, ami addig teljesen ismeretlen volt a világon és legmerészebb álmaikban sem gondolták volna, hogy nem egy, hanem egyből kettő ilyen újítást is hoz vetélytársuk, amivel akkor biztosra becsalta önmagát a láposba, hogy csak akkorra keveredjen ki belőle, mikor már ők nagyon messzi járnak.

A CELL processzor és a BLUE RAY lemez akkora előnyhöz juttatta a redmondiakat, melyről álmodni sem mertek volna.

Vesézzük ki először a CELL processzor játékokra ható hátrányait:

Teljesen ismeretlen fogalom a programozók körében a CELL. Az ilyen technológiával dolgozó programozók száma nagyon alacsony a világon. Mesterséges intelligenciát kutató laborokban, matematikai talányokat vizsgáló egyetemi csoportokban, atommag kutató intézetekben találni ilyeneket. A játékfejlesztésben csupán néhányan vannak és az ő áruk is többszöröse egy "mezei" programozóénál.
Miért is ismeretlen a technológia? Az XBOX 360 XENON processzora a jól bevált irányt követi, vagyis a többmagos processzort valóban többmagosként értelmezi, tehát 3 egyenlő tudású és kapacitású magból áll. A PC-ről már jól ismert ez a CPU fajta, hisz azokban is ezt alkalmazzák azóta, hogy elérték azt a MHZ magasságot ami fölött már nagyon költséges lenne a PC további alkatrészeinek előállítási költsége. (3000 MHZ-en a fény vagyis a fénysebességgel közlekedő adat mindössze 15 cm-ert tud megtenni mialatt kettőt üt a CPU vagyis két órajel közt, tehát az alaplapon semmi nem lehet 15 cm-nél távolabb a processzortól, de ez a távolság úgy osztódik, amilyen sebességgel képesek feldolgozni és tovább küldeni a jelet a processzor számára a hardver komponensek. Ezért van a processzorokban CACHE, mert a feldolgozásra váró, vagy már feldolgozott, de továbbításra váró feladatokat abban tárolja. Ezért rájöttek, hogy nem a MHZ növelésével érhető el nagyobb teljesítmény, hanem a számításra képes magok számának növelésével.) Mivel ez a technológia minden programozó által ismert, hisz nem igényel túl sok extra ismeretet ezért a játékfejlesztésben dolgozó programozók számára sem jelent akadályt az ilyen konzolra való fejlesztés, gyorsan elsajátíthatják és ezért az első években szívesebben is dolgoznak majd vele az időigényes CELL programozása helyett.
A CELL 8 magja valójában csupán egyetlen egy mag, melyben 1 uralkodik mind felett. A 8 egységből 7 különböző feladatokat lát el, egy pedig összehangolja munkájukat, de a 7 sem 7, csupán 5 a játékfejlesztés szempontjából, mivel 1-et kikapcsoltak (még nem jött el az ideje, hogy ki tudnák használni), 1 pedig csak az XMB-t vagyis a PS3 operációs rendszerét vezérli. A többi fizikai, logikai és más-más számításokat végez. A programozóknak időigényes megtanulniuk, hogy a processzor minden elemét külön kell programozniuk és a nagyobb kiadók is rizikósak tartják, hogy tömegével foglalkoztassanak ilyen tudású programozókat, hisz fizetésükből egy-egy kisebb XBOX 360-at programozni tudó csapat is fenntartható.

De lassan és biztosan kiismerik a CELL processzort is és idővel egyre jobb és szebb játékok kerülnek piacra.

A másik hátrány a BLUE-RAY, mellyel a SONY bár megnyerte a film hordozók piacának versenyét, de a konzolokét elveszítette. A BR előállítása többszöröse a dupla rétegű DVD lemezének, így a kiadók az olcsóbb megoldást részesítik előnyben, mivel számukra csupán a profit számít és nem a fejlesztésbe ölt idő és pénz. Egy PS3 játék előállítási költségén annál sokkal több XBOX 360 játék dobható piacra és a számok versenyében ez nagyon fontos.

És e két dolog végül is hogyan hat ki a grafikai teljesítményre?

A fejlesztők a multiplatform játékokhoz ezidáig úgy álltak hozzá, hogy megcsinálták XBOX-ra, majd portolták PS3-ra. Ez technikailag annyit jelent az XBOX 360 teljesítményéhez mérten megalkották a modelleket, textúrákat és azokat maximum kicsit felturbózva vagy kisebb tömörítéssel átpakolták a PS3-as verzióba is, mert a BR-re elfér, hogy ha nagyobb is a fájl. Nem elfogultságból de a PS3 javára legyen mondva, hogy így is elboldogul az egésszel, hogy csak átpakolják rá a másik konzolra fejlesztett grafikai motort és elemeket. Ezért van az, hogy látható különbségek vannak a két konzolos verziók közt, mert más a grafikus kártya és a processzor is, ami ezeket feldolgozza és kirajzolja a képernyőre.

Tehát azok akik ezidáig a PS3 ellen a grafikáját hozták fel, ezek után legyenek vele tisztában, hogy csakis az ő konzoljuk az oka annak, hogy a PS3 nem "húzott el" grafikai teljesítményben az ő konzoljuk mellett.

A verseny most kezd csak igazán izgalmas lenni, hisz már vannak olyan fejlesztők akik megmutatták, hogy a PS3 fejlesztés is megtérül mert az eladási számok felfelé kúsznak, és azon játék designer-ek akiknek az számít, hogy minél többet ki tudjanak hozni a legújabb játékukból is egyre jobban tetszik a "másik" platform is.

Ez most abban körvonalazódik, hogy a fejlesztők több csoportba tömörülnek. Vannak akik a multipaltform felé mennek el ezért a PS3 verziót mesterségesen tartják az XBOX 360 szintjén, hisz ha jobb lenne, az XBOX fejlesztés nem érné meg. A másik csoportot azok alkotják, akik csak egy platformra fejlesztenek és exluzív játékokat adnak ki. Mindkettőt érthető okokból választják: a fennmaradás és az anyagi haszon. Van még egy csoport. Ők a Wii-re és olyan platformokra fejlesztenek melyekre inkább az ezekhez jól illő játékokat készíthetik el ahol a grafikai teljesítmény a háttérbe szorul a többi mellett.



17 Hozzászólás

    peet66
    11 éve

    A következö cikkben pedig össze lehetne hasonlitani a PS3 es az XBOX360 exclusiv jatekokat pl. Forza3 & Gran turismo x ami nem akar elkeszülni.
    Amugy a cikkek elejen lathato kepeken is lathato hogy az xbox a JOBBIK!!! oldalon van!

    0 0
    Leki
    11 éve

    Azt gondoltam valami értelmesebb cikk lesz de az jött le, hogy csak egy PS3 fanboy elmélkedése.
    Bocs Dawid.
    [ módosítva nov 25 : 21:43 ]

    0 0
    Kobudera
    11 éve

    Hát nem bukta..de a ps3-at x360 klónnak beállitani merően nagy butaság!

    0 0
    [Bukta]
    11 éve

    Dawid[HUN]:
    Elég rosszul látod ezt a játék kérdést, nemrég adtam el 2db xbox1esemet 27 eredeti játékkal, azt nem akarom kiszámolni hogy hány eredeti játékot csereberéltem és vettem meg a karrierem folyamán. De legalább 2x annyit, mint amennyi nálad volt.
    Xbox360ra is vettem (legutóbb azt a bizonyos NFS Shiftet) TELJES ÁRON 7-8dbot, ott nem zsibiztem, mint ahogy te a PS3nál 1600Ft-ért...
    Mellesleg nem hiszem, hogy a véleményhez alapfeltétel az eredeti játékok vásárlása...

    0 0
    rorr
    11 éve

    Én meg azt látom ,hogy nem bírod elviselni ha nincs igazad kedves Da(duplavé)vid! :D
    Nem megsértődni!
    Bukta egyébként jófej srác!

    0 0